Viktigheten av hva vi har i oss

God og sunn mat har gjennom menneskets historie vært vesentlig for vår utvikling. Ikke bare har det tilrettelagt for vekst, men også for bevegelse og sosialt samvær.

Den kiropraktiske filosofien har alltid ivaretatt viktigheten av å spise riktig. Et sunt kosthold, fysisk bevegelse og positive tanker er grunnleggende for kiropraktikken, og medfører optimal helse.

mor som ammer

Mat og næring

Hovedgrunnen til at vi trenger mat, er behovet for energi til å drive maskineriet vårt og byggesteiner til å vokse både fysisk og psykisk. På lik linje med en bil som trenger drivstoff og oksygen for å kunne kjøre, trenger kroppen mat, vann og luft for å fungere.

Alle kroppens vev og organer er bygget opp av celler, og cellene er den grunnleggende enheten for liv. Kroppen består av nærmere én billiard celler (1015), som kan fungere hver for seg eller i felleskap. For å utføre sine funksjoner er cellene våre avhengig av kontinuerlig tilførsel av næring.

For å vedlikeholde optimal næring og et stabilt blodsukker bør du generelt innta mat og drikke med fire timers mellomrom. Er kroppen din i balanse, skal du fint kunne gå i opptil fem timer uten mat. Men lytt til kroppen! Er du konstant sulten, er dette enten et tegn på at blodsukkeret svinger for mye, at du ikke får nok næring, eller at du er feilernært. En god frokost med noe høyere inntak av proteiner, naturlig fett og fiber er en god start på dagen og bidrar til å holde blodsukkeret stabilt.

fordøyelse

Hvordan spise deg frisk

Å ha et sunt kosthold bør være enkelt. I praksis har vi i den vestlige verden endret vårt levesett i negativ retning de senere år. Resultatet er at livsstilsykdommer, som for eksempel hjerte- og karsykdommer, nå er den viktigste dødsårsaken. Dette er sykdommer som stort sett kan forebygges med et sunnere kosthold og en mer aktiv livsstil.

Et riktig kosthold er viktig gjennom hele livet, men spesielt for barn – som ennå ikke er ferdig utviklet. Nyere forskning har vist at hva vi spiser, faktisk påvirker oss helt ned på cellenivå. Vel så interessant er det at hva vi spiser ikke bare påvirker oss, men også våre barn og deres barn igjen.

behandling av kolikk

Får du i deg nok næring?

Dessverre ser vi at mange i dagens samfunn spiser næringsfattig mat. Det skyldes delvis direkte feilinformasjon og propaganda fra matprodusenter, som ønsker å selge sine varer. I tillegg strides ofte de faglærte. Det eksisterer mange ulike filosofier innen ernæring, og det er ikke alltid like lett å vite hvilken en skal velge. De fleste av oss opplever en hektisk hverdag hvor tid er hellig. I kombinasjon med dårlig planlegging blir resultatet ofte at vi velger hurtigmat eller ferdigmat, eller hopper over måltider.

handler sunn mat

Velg naturlig ubearbeidet mat

Spis deg frisk – alt vi trenger finner vi i naturen. Naturlig og ubearbeidet mat som rent kjøtt, ferske grønsaker, nøtter, frukt og bær kan gi bedre helse og et lengre liv. Det viktigste er å planlegge sunne og varierte måltider, som hovedsakelig er laget av ferske råvarer.

Ferdigmat som pizza, suppeposer, Fjordland og lignende er ikke like næringsrik som fersk, hjemmelaget mat. Dessuten inneholder ferdigmat ofte uønskede tilsetningsstoffer, som kan være skadelige i det lange løp. Du finner ikke ferdigpizza hengende på trær! Derimot er friske fargerike grønnsaker, solmoden frukt, nøtter og bær eksempler på god og naturlig mat. I de nordligste landene der det er lite sollys er det viktig å få i seg mye bær.

ubehandlet mat

Betydningen av fargen på mat

  • Rød: Bygger opp blodet, styrker hjertet
  • Oransje: Betennelsesdempende
  • Gul: Bygger opp og reparerer vevet i kroppen
  • Grønn: Nøytraliserer, detoxerer, renser leveren
  • Blå: Styrker stamseller, beinmarg, halsen, skjoldbruskkjertelen
  • Lilla: Beskytter sentralnervesystemet, hjerne og øyne
  • Brun: Styrker tarmer og fordøyelseskanalen
  • Hvit: Gunstig for lungene, energikilde, tabula rasa
  • Svart: Nyrer, marg, lang levetid