Om ryggsmerter

Det er svært vanlig å ha smerter og ubehag i korsryggen (lumbago), men det er vanligvis ikke alvorlig og går oftest over av seg selv. Smertestillende legemidler kan være til hjelp mens ryggen blir bedre. De fleste opplever at ryggsmertene går over i løpet av et par uker. Hvis smertene varer mer enn 12 uker, har det utviklet seg til kroniske ryggsmerter. Det er ofte ikke mulig å finne ut nøyaktig hva som forårsaker smertene.

Det kan være mange årsaker til ryggsmerter som for eksempel:

• forstrekning av ryggmusklene, for eksempel etter tunge løft.
  • dårlige stillinger, for eksempel etter å ha sittet eller stått i en positur som belaster musklene rundt ryggraden.
  • slitasje på ryggvirvlene. Dette oppstår gjerne når vi blir eldre og mellomvirvelskivene (som sitter mellom virvlene og bidrar til å beskytte dem) tørker ut.
  • skade på mellomvirvelskivene – skivebukning eller prolaps, men dette er ikke en hyppig årsak til ryggsmerter.
  • Noen opplever at ryggsmertene henger sammen med hvordan de har det følelsesmessig. Hvis du er lei deg eller engstelig, kan musklene bli strammere og føre til ryggsmerter, men dette gjelder særlig øvre del av ryggmuskelaturen.

Ved kortvarige ryggsmerter, er det vanligvis ikke grunn til å ta røntgen eller CT/MR da de i denne situasjonen sannsynligvis ikke vil gi nyttig informasjon. Hvis legen mistenker at ryggsmertene kan skyldes en nerve i klem eller et brudd, kan det være aktuelt med henvisning til CT- eller MR-undersøkelse.

mann med lumbago ryggsmerter
skjev ryggsøyle

Hvem får lumbago?

Arbeidstakere som løfter eller sitter mye stille, har høyere risiko for å få ryggsmerter enn andre. Det gjelder for eksempel langdistansesjåfører.
Lumbago rammer hvert år omkring 35% av den voksne befolkningen, og i løpet av livet vil 65-80% få lumbago på et eller annet tidspunkt. Lumbago er hyppigst i 20-55-årsalderen, og det er like mange menn og kvinner som får lumbago.

Hva er årsaken til lumbago?

I de fleste tilfeller kan man ikke ved legeundersøkelse eller skanning finne en egentlig årsak. En fremherskende teori er at det i disse tilfellene er snakk om en oftest forbigående ubalanse i muskel- og bindevevsfunksjonen. I en mindre del av tilfellene kan en mer sikker årsak, f.eks. sammenfallsbrudd eller betennelse i en virvel, forklare symptomene.

Behandling av lumbago

Kiropraktoren er primærkontakt på lik linje med din fastlege. Du trenger derfor ingen henvisning og vil få diagnose stilt av kiropraktoren. Røntgen eller MR undersøkelser vil bli vurdert og henvist til av kiropraktor ved behov. Du kan også bli sykemeldt av din kiropraktor-samt henvist til kirurgi eller annen spesialist hvis nødvendig.

Kilde: Helsebiblioteket og Felleskatalogen