Graviditet

Et svangerskap kan by på en del utfordringer ettersom magen vokser og kroppen forandrer seg. For den gravide finnes det mange gode grunner for å velge et medikamentfritt behandlingsalternativ. Smerter i rygg, bekken eller mot symfysen under eller etter graviditet kan være symptomer på bekkenløsning. Men det kan også skyldes andre tilstander. Din kiropraktor vet å skille mellom de forskjellige tilstandene.

bekkenløsning
babyføtter

Hva er bekkenløsning?

Når man er gravid får man flere hormonelle forandringer, der et av hormonene heter Relaksin. Dette hormonet bidrar blant annet til at alle leddbånd/muskler/sener blir mer elastiske. Dette i kombinasjon med økt press på bekkenet fra den voksende magen fører til at ryggen og bekkenet kan bli mer ustabilt.

Hva skjer under bekkenløsning?

Når bekkenet blir mer ustabilt, vil det ofte kunne føre til at leddflatene i bekkenet og til dels og korsryggen vil kunne gli lettere mot hverandre. Når dette skjer, at leddflatene gnisser borti hverandre, vil det oppstå irritasjon og hevelse i og rundt dette leddet. Denne hevelsen vil så kunne presse på nervefibrene som ligger rundt leddet, og dermed vil man kunne få smerter. Det er dette vi kaller en leddlåsning.

Hva kan kiropraktor gjøre?

For å bli kvitt smertene ved bekkenløsning, må man fjerne årsaken til smertene. En kiropraktor vil enkelt kunne hjelpe deg med dette, han vil da ha fokus på å få leddene i bekkenet og korsryggen til å bevege seg normalt igjen, og å få dempet hevelsen som klemmer på nervefibrene.

Smertene og feilfunksjonen i bekkenet og korsryggen fører ofte til andre plager i form av stram muskulatur, og massasje vil da kunne være gunstig.

kiropraktisk behandling rygg