Om behandling hos kiropraktor

Behandlingen vi utfører er skreddersydd til hver enkelt pasient. Kiropraktorene er utdannet til å gi en helhetlig vurdering og et behandlingsopplegg som går på skadebehandling, forebygging og helsefremming.

Behandlingen som du får hos oss kan bestå av blant annet:

• Spesifikke kiropraktiske justeringer av ledd i armer, bein, kjeve og ryggsøyle
  • Råd og veiledning for å mestre plagene i dagliglivet
  • Øvelser for oppbygging av bevegelighet, styrke og stabilitet
  • Rehabilitering og forebygging av nye skader
  • Ergonomiske råd
  • Råd om trening, livsstil og helse

Viser det seg at dine problemer trenger en annen behandlingsform enn den behandling vi kan gi, vil du bli henvist videre.

behandling av nakke
behandling av rygg hos kiropraktor

Behandlingsopplegget i faser

Ett behandlingsopplegg hos oss består vanligvis av 3 faser:

Akuttfasen: Her vil det være hyppige behandlinger for å stimulere skadet vev til å lege seg samt smertebehandling. Denne fasen er over når funksjonen er bedret og smerten tydelig redusert.

Stabiliseringsfasen: Her er det en blanding av egenøvelser og behandling med mindre hyppig frekvens. Her går det på å opprettholde en optimal funksjon på leddsensorene (proprioseptorer og mekanoreseptorer). Dette for å sikre ett best mulig langvarig resultat med ledd, nerver og muskulatur som fungerer best mulig.

Oppfølgingsfase: Her er det snakk om jevnlige sjekker for å forebygge utvikling av nye belastningsskader samt sørge for at kroppen har optimale forhold nevrologisk, slik at den står best mulig rustet til å takle belastninger i dagliglivet.

Selv de som ikke har noe smerte bør få regelmessig oppfølging hos oss. En regelmessig rygg og nevrologisk sjekk, bør være minst like selvfølgelig som en sjekk hos tannlege eller optiker.