For å gå i dybden på plager relatert til ankelen, se meny under.

Akutte skader i ankelen forekommer meget hyppig. Dette oppstår når muskler, sener eller leddbånd utsettes for en plutselig belastning som er større enn det vevet tåler. Akutte skader oppstår oftest som følge av uhell, men kan også skyldes overtrening som svekker skadestedet på forhånd slik at det blir mer sårbart for en akutt skade.

Vår kiropraktor forklarer ankelleddet

Ankelleddet er et hengselledd og utgjøres av fire ben: skinnbeinet (tibia), leggbeinet (fibula), hælbeinet (calcaneus) og vristbeinet (talus). Leddet gjør det mulig å bøye, strekke, vri og rotere ankelen. Leddet har dermed større bevegelsesfrihet enn et rent hengselledd (for eksempel kneet).

Ankelleddet har sterke leddbånd på begge sider og disse leddbåndene spiller en viktig rolle for selve stabiliteten i ankelen. På yttersiden av ankelen deler leddbåndet seg i tre deler. Disse binder sammen leggbeinet med vristbeinet og hælbeinet. Båndet på innsiden sørger for forbindelse mellom skinnebeinet og vristbeinet. Leddkapselen forsterker stabiliteten i leddet sideveis. Ankelleddene er meget utsatte for skader fordi de er ganske bevegelige og belastes med hele kroppens tyngde.

Vår kiropraktor forteller om hvem som ofte skader ankelen

Det er estimert at nærmere 200 000 nordmenn skader ankelen hvert år. Overtråkk og skade på de ytre leddbåndene i ankelen er den vanligste skade blant idrettsutøvere og utgjør ca 40% av alle skader i fotball, håndball og basketball. Den vanligste skademekanismen er gjennom hva som kalles inversjon, det vil si at man tråkker forkjært slik at foten vris innover og nedover, noe som strekker leddbåndene på yttersiden av ankelen med en betydelig kraft og forårsaker skade. Dette oppstår oftest ved landing etter hopp, vending og løping.

Skadeomfanget avhenger av hvor stor del av leddbåndet som blir skadet. Det er sjelden at båndene ryker helt av, vanligvis er det deler av leddbåndet som ryker. Våre kiropraktorer vil undersøke omfanget av skaden og behandle deg raskt og effektivt.

Plantar Fasciitt

Plantar fasciitt betegnes som en betennelse/irritasjon av senefestet i fotsålen og er en av de vanligste årsakene til smerte i fotsåle/hæl. Vi har 26 knokler i foten og disse holdes på plass av muskler, sener og fascia (som er et type bindevev som vi finner i hele kroppen). Fasciaen bærer rundt 14% av kroppens tyngde, og støtter fotbuen i samspill med leddbånd, indre og ytre muskler. Hver gang vi legger vekt på foten strekkes disse strukturene. Så en irritasjon i dette området vil naturlig ofte være hemmende i daglige aktiviteter og smertefull.

Hvorfor får man plantar fasciitt?

Det er antatt at langvarig belastning grunnet livsstil og/eller trening er årsaken, ofte som et resultat av mikrotraume i bløtvevet. Det er ikke uvanlig at pasienter som driver med løp, og ofte der det har vært en endring i treningsintensitet/distanse kan utvikle denne irritasjonen. Men det forekommer også hos de som står mye. Det kan likevel ramme uavhengig av aktivitetsnivå og dårlig fottøy, over-pronering (plattfot) eller mindre optimal balanse og lengde av muskulatur. Spesielt i bakside legg og lår kan være medvirkende årsaker.

Hvilke symptomer får man?

Plantar fasciitt kjennetegnes ved smerter på undersiden av fot like foran hæl. Smerten kan være pulserende og/eller skytende som gjerne kommer ved de første skrittene på morgenen eller etter perioder med hvile. Ofte blir smerten bedre med litt bevegelse, men returnerer etter relativt kort tid. Det å gå i trapper, barfot- og ved tå-gange kan ofte være mer smertefullt.

Hvilken behandling finnes for plantar fasciitt?

En kiropraktor vil i førsteomgang som primærkontakt i det norske helsevesen, diagnostisere plantar fasciitt gjennom en grundig undersøkelse. Behandlingen er ofte rettet mot mobilisering og manipulasjonsteknikker av fotens ledd for å optimalisere bevegelse og funksjon, i samspill med bløtvevsbehandling (trykkbølgebehandling) i område. Tung styrketrening har videre også vist gode resultater på plantar fasciitt. Denne tilnærmingen bidrar til at pasienten aktivt deltar i behandlingen, noe som ofte gir raskere resultat. De fleste responderer som oftest godt på konservativ manuell behandling, som gjerne kan vare opp mot 6 uker før man oppnår ønsket resultat. Med en slik type plage er det viktig at pasienten er innforstått med viktigheten av øvelsene og deres betydning i behandlingsforløpet da dette vil redusere skadeavbrekket betydelig. Behandlingen vil etter en totalvurdering alltid bli individuelt tilpasset hver enkelt. I tilfeller hvor andre behandlingsformer vil være mer effektivt for den enkelte vil kiropraktoren henvise til fysioterapeut, akupunktør eller massør.

Overtråkk

Overtråkk er en av de vanligste skadene innen idrett. Rundt 40% av alle skader i fotball, håndball og basketball er skader på leddbåndene rundt ankelen. Mange velger kiropraktor for en rask retur til idrettsbanen.

Kiropraktorundersøkelse ved ankelskade

Det er avgjørende for våre kiropraktorer å fastslå om det har forekommet skade på leddbånd eller om smertene skyldes beinbrudd. Dette gjøres ved å kjenne på de forskjellige strukturene i ankelen og gjennom forskjellige tester som kiropraktoren vil gjøre for å måle stabiliteten av leddbåndene.

I begge tilfeller er det ofte store smerter og betydelig blodansamling og den fysiske undersøkelsen må ofte supplementeres med røntgenundersøkelse for å sikkert kunne utelukke brudd. Kiropraktorene ved Atlasklinikken vil behandle ankelskaden raskt og effektivt så snart brudd er utelukket.

Eureka Strømmen er et tverrfaglig helsesenter
Eureka Strømmen tilbyr også fysioterapi, akupunktur og massasje. Vi vil derfor kunne tilby effektiv behandling og god oppfølging for å stabilisere skaden og unngå nye overtråkk som forekommer svært ofte.

Behandling av ankelskader

Første del av behandling av en ankelskade er rettet mot å begrense mengden av hevelse og blødning. Dette er helt avgjørende for å kunne kutte ned på restitusjonstiden. I denne delen av behandlingen benyttes PRICE prinsippet. I tillegg vil våre kiropraktorer benytte enkelte manuelle behandlingsteknikker for å redusere hevelse.

• P – Protection: Beskytte ankelen for å unngå forverring av skaden
  • R – Rest: Avlastning av ankelen
  • I – Ice: Nedkjøling av skadestedet fører til at blodårene trekker seg sammen og hevelse begrenses
  • C – Compression: Trykkbandasje som strammer rundt ankelen og reduserer hevelse.
  • E – Elevation: Plasser beinet over hjertehøyde for å redusere blodansamling i ankelen.

Vår kiropraktor forklarer om oppfølging etter ankelskader

Neste del av behandlingen av ankelskader er gjenopptrening. Dette bør starte allerede etter 2-3 dager og gjøres i samarbeid med kiropraktor eller fysioterapeut. Det er svært viktig at vevet i ankelen stimuleres med trening for å unngå nye overtråkk. Våre kiropraktorer eller fysioterapeuter vil hjelpe deg med å finne passende øvelser. Etter 12-14 dager når smertene har redusert og bevegelsen er bedret vil pasienten være klar for balansetrening for å gjenopprette leddsansen. Dette er like viktig som styrketreningen.

Leddbåndene inneholder reseptorer som gir informasjon om leddets stilling. Nedsatt leddsans fører til redusert evne til å oppfatte at ankelen er i en forkjær stilling som kan føre til ny overtråkk. Det er i denne delen av rehabiliteringen det slurves mest, noe som kan lede til nye overtråkk eller lengre skadefravær enn nødvendig.